Prima ZOOM přináší dva jedinečné seriály pro milovníky železnic. Nejnebezpečnější železniční tratě na světě jsou úchvatně krásné, fascinující a vedou extrémní krajinou. Dotknou se nebe a pro některé jdou poté přímo do pekla, vedou přes extrémní výšky, přes oceány nebo savany a vzdorují hurikánům. Jsou výzvou pro neohrožené inženýry – stavitele železnic, kteří již téměř 300 let dobývají přírodu pomocí nejmodernějších technologií. Železniční tratě nejsou jen legendárními nositeli mýtů, lidí a strojů. Jsou také důkazem vysokých inženýrských dovedností a svědky nezdolné vůle lidstva otevírat nové cesty do neznáma, aby dobyly přírodu a její poklady. Železniční tratě na všech kontinentech vyprávějí příběh průmyslové kultury, pokroku a umění cestovat. Ve druhém seriálu se pokocháme architektonickými železničními skvosty starého kontinentu.

Projeďte se těmi nejzajímavějšími vlaky na Prima ZOOM:

Od 4. 3. 21.05 – Nejnebezpečnější železnice světa, Bernina Express

Od 9. 3. 23.10 – Kouzlo železniční architektury II

Bernina Express – Der Bernina Express ueberquert den weltbekannten Landwasserviadukt. Eine Fahrt von den Gletschern zu den Palmen. Bernina Express – The Bernina Express crosses the world-famous Landwasser Viaduct. Bernina Express – Il Bernina Express attraversa il celebre viadotto di Landwasser. Un viaggio dai ghiacciai alle palme. Copyright by Rhaetische Bahn By-line: swiss-image.ch/Peter Donatsch

4. března sledujte Bernina Express (Švýcarsko)

Bernina Express je nejvýše položenou alpskou tratí. Vlaky na ní překonávají 196 mostů a jejich protivníkem je sníh a led. Trať je položena v divoké přírodě Grisonska. Začala se stavět v roce 1889 a byla vybudována za pouhých dvanáct let jako jednokolejná úzkorozchodná železnice. Dnes trať měří 170 kilometrů a vede z Grisonska do Itálie. Bernina Express začíná v městě Chur a přejezd Alp vlaku zabere čtyři hodiny. Vlak cestou projíždí kolem místních středověkých hradů. Pak už začne stoupat do hor. Trasa je nebezpečná, hrozí sesuvy půdy na trať. Vlak překoná řeku Albulu přes viadukt Solis. V roce 2014 právě v tomto úseku tratě sesuv půdy zasáhl vlak se 140 cestujícími. Úsek trati Thusis je zapsaný na seznam Světového dědictví UNESCO. Vlak se dostává do pohoří Albula.

První zastávkou v této části Alp je Tiefencastel. Blízká vesnice Brienz má velký problém. Celá obec i s okolními loukami se postupně sesouvá do propasti. Vše zhoršuje i skutečnost, že se hora nad vesnicí celá drolí. V ohrožení je i železniční trať. Další velkou zastávkou je Svatý Mořic. Cesta k němu je mimořádně krásná. Viadukt Landwasser je 65 metrů vysoký a patří k nejelegantnějším mostům v celém Grisonsku. Trať ústí přímo z viaduktu do tunelu, což zážitek z jízdy po viaduktu ještě umocňuje. Z Bergünu do obce Preda vlak stoupá horním údolím pohoří Albula. Převýšení je zde 416 metrů. Je tady točitý tunel. Uvnitř hory se vlak otočí o 360 stupňů. V zimě po zdejších silnicích auta neprojedou, jediným spojením obcí se světem je tady právě vlak. Tamější viadukty fungují také jako ochrana před povodněmi a lavinami. Tunel Albula je unikátním železničním dílem dlouhým 100 metrů. Právě na tomto úseku železnice přepraví ročně dvanáct milionů turistů a místních.

Na zamrzlém jezeře Svatého Mořice se dodnes každý rok konají koňské dostihy. Skijöring, jak se tyto dostihy, kdy kůň táhne lyžaře, nazývají, vymysleli právě zde, ve Svatém Mořici, angličtí turisté v roce 1906. I dnes blahobyt místních závisí na turismu. Další zastávkou vlaku je Morteratsch, kde v současnosti probíhá zajímavý výzkum a pokus, jak donutit ledovec znovu růst. Alp Grüm je poslední švýcarskou stanicí. V zimě se sem člověk dostane pouze vlakem. Místní lidé mají v zimě problémy se zásobováním vodou, prameny totiž zamrzají. I odpadky se odsud musejí odvážet po železnici. Železničáři v zimě bojují se sněhem a ledem a snaží se stále udržet trať sjízdnou.

Ospizio Bernina je nejvýše položenou stanicí této železnice. Leží ve výšce 2253 metrů nad mořem. Kousek za ní je jezero Bianco. Z italské stanice Poschiavo je do cíle železnice, Tirana, ještě třicet kilometrů. Cesta je z kopce a kvůli intenzivnímu brzdění trvá přes hodinu. Sklon trati je 70 promile a jedná se o nejprudší úsek celé dráhy. Těsně před cílovou stanicí vlak ještě v Bruziu projede kruhovým viaduktem a otočí se o 360 stupňů. Tento viadukt je nejoriginálnější stavbou celé dráhy. Bernina Express propojuje jedinečně a kouzelně Švýcarsko a Itálii.